Zgodnie z unijnym rozporządzeniem UE 261/2004 za niedogodności spowodowane opóźnionym lub odwołanym lotem, a także brakiem wstępu na pokład w przypadku overbookingu, pasażer może domagać się odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro. W pewnych przypadkach roszczenia mogą także obejmować zwrot kosztów zakwaterowania w hotelu oraz transportu między lotniskiem a hotelem.
Do sprawy wypłaty odszkodowań za odwołane loty Ryanaira odniósł się także rzecznik Komisji Europejskiej Enrico Brivio. Pytany o niniejszą kwestię przez dziennikarzy odpowiedział, że co prawda regulacje wymieniają strajk jako jedną z okoliczności, które „mogą być uznawane za wyjątkowe”, jednak w przypadku strajku Ryanaira Komisja uważa, że każdy konkretny przypadek odwołanego lotu powinien być analizowany oddzielnie. Jak wynika z przekazanego stanowiska, może okazać się więc, iż instytucje unijne będą wywierać pewne naciski na irlandzkiego przewoźnika, by ten uwzględniał wnioski o wypłaty odszkodowań.
– Ryanair zapowiedział na razie, że nie będzie uwzględniać roszczeń, gdyż w opinii przewoźnika strajków nie można było przewidzieć. Pasażerowie nie powinni się jednak tym zniechęcać, gdyż wspomniane orzeczenie TSUE może otworzyć furtkę do dochodzenia roszczeń nawet w takich przypadkach. Reklamacje od decyzji przewoźnika można składać do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Dalszych roszczeń przeciwko przewoźnikowi można także dochodzić przed sądem – informuje Daniel Siciński.
Link do publikacji: http://serwisy.gazetaprawna.pl/poradnik-konsumenta/artykuly/1214219,ryanair-odszkodwanie-za-odwolany-lot-2018.html
Opracowanie: Maciej Suchorabski (DGP).