Decyzje Komisji Europejskiej stanowią ważny krok w egzekwowaniu Digital Markets Act (DMA). 23 kwietnia 2025 r. Komisja nałożyła kary w wysokości 500 mln euro na Apple oraz 200 mln euro na Meta, wskazując na poważne naruszenia obowiązków określonych w DMA .
W przypadku Apple, Komisja uznała, że firma nie dochowuje zasady niedopuszczania do tzw. „steeringu” – mechanizmu, który miał umożliwić deweloperom swobodną komunikację alternatywnych ofert spoza App Store. Ograniczenia narzucone przez Apple nie pozwalają twórcom aplikacji korzystać z całej gamy dostępnych kanałów dystrybucji, co jednocześnie ogranicza możliwości konsumentów w wyborze tańszych rozwiązań. Dodatkowo, Apple zostało zobowiązane do usunięcia tych ograniczeń oraz do przyjęcia odpowiednich rozwiązań w przyszłości.
Z kolei Meta naruszyła wymogi związane z modelem „Consent or Pay”. W ramach tego modelu użytkownicy mieli do wyboru wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych w celu personalizacji reklam lub opłacenie subskrypcji gwarantującej brak reklam. Komisja stwierdziła, że taki model nie daje konsumentom rzeczywistej możliwości wyboru alternatywy korzystającej z mniejszej ilości danych osobowych. Choć Meta podjęła próbę wprowadzenia nowych rozwiązań jeszcze w 2024 roku, decyzja Komisji dotyczy okresu, w którym dostępna była jedynie binarna opcja „Consent or Pay”.
Obie decyzje – będące pierwszymi orzeczeniami niezgodności z DMA – podkreślają, jak istotne jest dla Komisji Europejskiej zapewnienie uczciwych warunków konkurencji na rynku cyfrowym. Apple i Meta mają teraz 60 dni na wdrożenie zaleceń, aby uniknąć dalszych sankcji.
„Decyzje te pokazują, że niezależnie od pozycji rynkowej, firmy muszą przestrzegać przepisów dotyczących uczciwej konkurencji i transparentności wobec konsumentów” – komentuje radca prawny Artur Piechocki. „Może to być impuls do dalszych zmian w sposobie działania największych graczy na rynku cyfrowym, a także sygnałem dla innych firm, że przepisy mają realne przełożenie na praktyki rynkowe” – dodaje Artur Piechocki.
Zachęcamy do zapoznania się z pełnym zakresem naszego wsparcia w obszarach AI – Sztuczna Inteligencja oraz Ochrona konkurencji i konsumentów .
W ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji, a po uzyskaniu Twojej zgody, pliki cookies są przez nas wykorzystywane do dokonywania pomiarów i analiz korzystania ze strony internetowej, a także do celów marketingowych.