22.02.2017
Przejrzyste spółki ze stroną internetową. Każda spółka akcyjna, bez wyjątku (łącznie jest ich prawie 10 tys.), będzie musiała posiadać domenę w sieci i na bieżąco ją aktualizować – wynika z projektu przepisów przygotowanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Resort argumentuje, że dzięki temu biznes będzie bardziej przejrzysty.
Obecnie wszystkie dane na temat firm i ich sprawozdania finansowe zamieszczane są w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Sięgnąć po nie może każdy, ale jest to w większości przypadków czasochłonne i bardzo niewygodne. Przykład: tylko od początku tego roku wydano 36 numerów MSiG, w których znajduje się ponad 6,5 tys. ogłoszeń. W takim gąszczu akcjonariusz może bardzo łatwo się pogubić i przegapić istotne informacje o swojej spółce. W skrajnych przypadkach kończy się to nawet utratą przez niego wpływu na to, co się dzieje w przedsiębiorstwie.
(…)
Zmiany nie powinny wywoływać zaskoczenia
Artur Piechocki, radca prawny w APLaw Artur Piechocki, arbiter Sądu Arbitrażowego ds. Domen Internetowych przy PIIT
Obowiązek posiadania własnej strony internetowej nie wydaje się czymś nadzwyczajnym w czasach, gdy samo występowanie w obrocie gospodarczym musi wiązać się z jakąś formą jawnej interakcji z innymi podmiotami. Łatwiejsza identyfikacja strony transakcji jest oczywistym wymaganiem, jakie można stawiać przedsiębiorcy. Można wskazać na wiele publicznie dostępnych rejestrów zawierających informacje o przedsiębiorcach, np. KRS, rejestr abonentów nazw domen internetowych, czy obowiązki publikacyjne wynikające z art. 206 i 374 kodeksu spółek handlowych. W zasadzie informacja na temat spółek jest już zatem dostępna w internecie. Dlatego agregacja najważniejszych informacji w jednym miejscu zarządzanym przez przedsiębiorcę nie powinna budzić zaskoczenia. Pozwala to eliminować strony internetowe zawierające nieaktualne dane albo strony przeznaczone do popełniania przestępstw, oszustw dokonywanych przez podszywanie się pod prawdziwych przedsiębiorców. Z drugiej strony problemem dla omawianego obowiązku może być obciążenie przedsiębiorców (spółek) dodatkowymi kosztami tworzenia i utrzymywania stron internetowych.
Opracowanie: Patryk Słowik (DGP)
Link do publikacji: http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/1021583,spolki-obowiazek-informowania-na-stronach-internetowych.html
W ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji, a po uzyskaniu Twojej zgody, pliki cookies są przez nas wykorzystywane do dokonywania pomiarów i analiz korzystania ze strony internetowej, a także do celów marketingowych.