W dniu 24 września 2020 r. Komisja Europejska zaprezentowała projekt rozporządzenia w sprawie rynków kryptoaktywów[1] (w skrócie: „MICA”). MICA, wraz z projektem rozporządzania pilotażowego DLT[2], składa się na część pakietu przepisów, które z założenia mają uporządkować działalność w obszarze finansów cyfrowych. Zaproponowane regulacje dotyczą zarówno procesu emisji tzw. walut wirtualnych, jak również obrotu kryptoaktywami. Warto wskazać, że zgodnie z projektem rozporządzenia MICA przez „kryptoaktywa” należy rozumieć cyfrowe odzwierciedlenie wartości lub praw, nadających się do przenoszenia i przechowywania w formie elektronicznej z wykorzystaniem technologii rozproszonego rejestru lub podobnej technologii[3].
Zaproponowane przepisy stanowią próbę kompleksowej regulacji obszaru cieszących się dużym zainteresowaniem kryptoaktywów, w tym walut wirtualnych. Pomimo znacznej popularności, branża ta do dzisiaj nie doczekała się jednolitych ram prawnych. Nowe rozwiązania z założenia zostały przygotowane z myślą o stworzeniu warunków umożliwiających bezpieczne wykorzystanie potencjału, jaki posiadają cyfrowe finanse oraz wspieranie rozwoju branży finansowej w zakresie jej innowacyjności i konkurencyjności. Projektowane przepisy mają na celu ograniczenie ryzyka związanego z korzystaniem z cyfrowych finansów.
Zgodnie z przyjętymi założeniami ochroną mają zostać objęci użytkownicy kryptoaktywów, w szczególności konsumenci, którzy zazwyczaj nie posiadają odpowiedniej wiedzy na temat ryzyka związanego z nabyciem kryptoaktywów i nie są świadomi niebezpieczeństw związanych z inwestowaniem w produkty oparte na DLT[4]. Przy czym, brak odpowiedniego poziomu świadomości dotyczy zwłaszcza niebezpieczeństw wynikających z zagrożeń w postaci ataków hackerskich, czy działania złośliwego oprogramowania. W tym miejscu należy zaznaczyć, że jedną z głównych przyczyn utraty środków inwestorów stanowią ataki wymierzone w giełdy i portfele kryptoaktywów. W związku z powyższym projekt rozporządzenia MICA przewiduje liczne obowiązki dla podmiotów uczestniczących w obrocie kryptoaktywami. Do obowiązków należy między innymi zapewnienie cyberbezpieczeństwa w procesie świadczenia usług.
[1] Projekt rozporządzenia w sprawie rynków kryptoaktywów i zmieniającego dyrektywę (UE) 2019/1937 (w skrócie: „projekt rozporządzenie MICA”) źródło: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:52020PC0593 dostęp: 5.02.2022
[2] Projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie systemu pilotażowego na potrzeby infrastruktur rynkowych opartych na technologii rozproszonego rejestru, źródło: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020PC0594&from=EN dostęp 19.02.2022.
[3] Art. 3 ust. 1 pkt 2) projektu rozporządzenia MICA.
[4] Motyw 3 projektu rozporządzenia MICA.
Cały artykuł dostępny jest w Kwartalniku Prawa Nowych Technologii 1/2022 Wydawnictwa C.H.Beck: https://www.ksiegarnia.beck.pl/prawo/czasopisma/prawo-nowych-technologii-kwartalnik/20853-prawo-nowych-technologii-nr-1-2022#opis